- Odwiedziny: 174283
- Do końca roku: 227 dni
- Do wakacji: 34 dni
Szkoła Podstawowa im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym
-
Statystyki
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY 2021-2022
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. 28 Pułku Strzelców Kaniowskich
W BESIEKIERZU RUDNYM
w roku szkolnym 2021/2022
"W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem, o to, ażeby bardziej był, aniżeli więcej miał, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich".
św. Jan Paweł II
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 526 z późn. zm.).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2215)
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, z późn.zm.)
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Ustawa o Systemie Oświaty art. 26 oraz art. 84 ust. 2 pkt 1 i ust. 3
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Priorytety Ministra Edukacji Narodowej
- Statut Szkoły Podstawowej im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym.
Wstęp
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.
Wychowanie powinno polegać na ukształtowaniu w młodym człowieku poczucia takich wartości jak patriotyzm, poszanowanie człowieka, uświadomienie jego wyjątkowej roli na Ziemi, poszanowanie tradycji i kultury narodowej, historii, miłości ojczyzny, ale również tolerancji i otwartości na kulturę innych krajów i regionów, przestrzegania prawa, szacunku do nauki i pracy. Działania wychowawczo - profilaktyczne powinny doprowadzić do umiejętności rozpoznawania tych wartości moralnych, ich hierarchizacji i umiejętności dokonywania wyborów. Realizując program przyczynimy się do podniesienia świadomości uczniów oraz nabycia przez nich praktycznych umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami w otaczającym świecie.
Profilaktyka rozumiana jest jako zapobieganie pojawieniu się i występowaniu niepożądanych zjawisk i procesów, określanych jako patologie życia społecznego oraz promowanie zjawisk alternatywnych w stosunku do tych, które próbuje się wyeliminować. system działań wzmacniających lub podtrzymujących pozytywne postawy uczniów w toku wychowania. Realizowana jest podczas działalności edukacyjnej szkoły.
Program napisano w oparciu o:
- wyniki ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
- wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- kierunki realizacji polityki oświatowej państwa,
- diagnozę środowiska szkolnego ( uczniów, nauczycieli, rodziców)
- wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych rady pedagogicznej.
Program wychowawczo - profilaktyczny stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora szkoły, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów, pedagoga szkolnego, samorządu uczniowskiego, pracowników niepedagogicznych. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych ukierunkowanych na uczniów szkoły.
I. Misja szkoły.
Chcemy być szkołą, która kształcić będzie uczniów na miarę XXI wieku tak, by potrafili radzić sobie w zmieniającym się współczesnym świecie i stawiać czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości. Przygotować ich do bycia ” Obywatelami Europy” z poszanowaniem i miłością do własnej kultury, tradycji i historii. Wspomagać rodzinę w procesie wychowawczym i opiekuńczym. Chronić przed narastającymi zagrożeniami i patologią. Ukazywać autorytety i wzorce właściwych zachowań. Zaszczepiać wśród swoich wychowanków wyższe wartości ogólnoludzkie.
We wspólnej pracy wychowawczej całej społeczności szkolnej będzie towarzyszył nam dialog oparty na wzajemnym zaufaniu i partnerstwie, respektowaniu prawa do godności i przekonań drugiego człowieka. Ponadto w wychowaniu będziemy kładli nacisk na prawdę i szczerość. Będziemy dążyć do tego, by uczniowie odnaleźli w szkole swój drugi dom. Dom, w którym zrealizują się ich potrzeby i przekonania, m.in. przyjmowanie odpowiedzialności za swoje postępowanie, rozwijanie własnych zainteresowań i uzdolnień, współdziałanie w zespole, umiejętność twórczego rozwiązywania problemów, poprawne posługiwanie się językiem polskim.
II. Wizja szkoły.
Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej
Nasza szkoła to nie tylko budynek, ale wspólnota, do której świadomie wstępują ci, którzy chcą ją tworzyć (uczniowie, rodzice, wszyscy pracownicy szkoły).
Nasza szkoła to miejsce, w którym:
- wszyscy jej członkowie są tak samo ważni;
- panuje życzliwa atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu;
- pielęgnuje się tradycje szkoły, skupiając wokół nich nauczycieli, uczniów, rodziców i absolwentów;
- jest bezpiecznie;
- panuje życzliwa i radosna atmosfera;
- dobrze przygotowuje się uczniów do dalszego etapu kształcenia.
W naszej szkole dążymy do tego, aby:
- uczniowie, wchodząc w świat wiedzy, rozwinęli sferę: intelektualną, etyczną, emocjonalną, społeczną i fizyczną na miarę swoich możliwości,
- rodzice uczniów darzyli nas zaufaniem i aktywnie wspierali nasze działania,
- nauczyciele mieli pełną satysfakcję z wykonywanej pracy,
- środowisko lokalne szczyciło się naszą placówką.
VI. CELE PROGRAMU
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły, w trakcie imprez i wycieczek organizowanych poza szkołą. Budowanie pozytywnego klimatu w szkole.
- Kształtowanie nawyków dbania o własne bezpieczeństwo.
- Bezpieczne korzystanie z Internetu i innych mediów społecznych.
- Kształtowanie postaw patriotycznych, kultywowanie tradycji regionu, rozbudzanie miłości do Ojczyzny i znajomości jej historii.
- Wdrażanie do aktywnego korzystania z dóbr kultury.
- Wdrożenie edukacji zawodoznawczej w szkole podstawowej.
- Ochrona uczniów przed zagrożeniami.
- Aktywizacja i integracja społeczności szkolnej przy realizacji wspólnych zamierzeń.
- Ochrona i promocja zdrowia. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania emocji.
- Propagowanie postaw proekologicznych.
- Przeciwdziałanie uzależnieniom.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy – aktywizacja społeczności szkolnej i jej środowiska w zakresie reagowania na przejawy przemocy i przeciwstawiania się jej. Podnoszenie jakości edukacji włączającej.
- Indywidualizacja pracy wychowawczej z uczniem.
- Budowanie właściwych relacji w kontaktach nauczyciel - uczeń – rodzic.
VII. Sylwetka absolwenta.
- A. Wychowanek
Wychowankiem szkoły jest osoba:
1) będąca uczniem szkoły podstawowej, przyjęta do szkoły zgodnie z ustalonym przez szkołę regulaminem;
2) akceptująca wartości promowane przez szkołę;
3) przestrzegająca wszystkich wymagań i zwyczajów szkoły.
Prawa
Każdy wychowanek zgodnie z postanowieniami konwencji ma:
- prawo do edukacji;
- prawo do wyrażania swojej opinii;
- prawo do swobody wypowiedzi i informacji;
- prawo do ochrony godności;
- prawo do jawnej oceny postępów w nauce;
- prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym;
- prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową;
- prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej;
- prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych;
Szczegółowe prawa ucznia zawarte są w Statucie Szkoły.
W wypadku nieprzestrzegania praw uczeń może podjąć stosowną drogę odwoławczą przewidzianą w Statucie Szkoły.
Obowiązki
Wychowanek ma obowiązek:
- stosowania się do postanowień Statutu Szkoły, regulaminów i przepisów wewnątrzszkolnych;
- wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę i zachowanie się w sposób sprzyjający atmosferze pracy;
- sumiennego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych oraz odrabiania prac domowych;
- dbania o higienę osobistą;
- aktywnego reagowania na przejawy wandalizmu i niszczenia mienia oraz zachowania w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu innych;
- noszenia stroju galowego podczas uroczystości szkolnych i oficjalnego reprezentowania szkoły,
- usprawiedliwiania swojej nieobecności;
- odnoszenia się z należytym szacunkiem do nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły;
- dbania o godność ucznia i dobre imię szkoły;
- utrzymania porządku na terenie szkoły i dbania o mienie szkolne.
Szczegółowe obowiązki zawarte są w Statucie Szkoły.
Zakazy
Wychowankom zabrania się:
- palenia papierosów i zażywania innych używek;
- przeszkadzania w prowadzeniu zajęć lekcyjnych;
- niszczenia mienia szkolnego;
- opuszczania terenu szkoły w czasie zajęć dydaktycznych bez wiedzy i zgody nauczycieli prowadzących zajęcia lub dyżurujących podczas przerw;
- podejmowania działań, które mogą zagrozić zdrowiu i bezpieczeństwu innych;
- używania wulgarnego języka;
- korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń cyfrowych podczas pobytu w szkole.
B. Absolwent
Absolwent naszej szkoły:
- Posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na kontynuowanie edukacji na miarę swoich możliwości.
- Umie żyć w społeczeństwie, potrafi współdziałać i porozumiewać się z innymi ludźmi.
- Jest patriotą, Europejczykiem i obywatelem świata.
- Potrafi rozwiązywać różnorodne problemy we własnym działaniu, radzi sobie z trudnościami.
- Kreatywnie rozwija swoje umiejętności, zainteresowania i postawy.
- Jest tolerancyjny – rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym.
- Zna swoją wartość i respektuje prawa innych.
VII. Strategia wychowawcza szkoły
Wychowanie oparte o wartości moralne
Cel działania |
Sposób realizacji |
Formy realizacji, odpowiedzialni |
Poszanowanie godności drugiego człowieka
|
Podnoszenie poziomu kultury osobistej. Dbałość o kulturę języka, kulturę zachowania.
|
Język polski, religia, godzina wychowawcza, historia, inne przedmioty pogadanki, apel |
Odwoływanie się do pozytywnych wzorców bohaterów narodowych, postaci literackich i postaw chrześcijańskich. |
Nauczyciele religii, historii, jęz. polskiego, wychowawcy |
|
Otwarcie na potrzeby drugiego człowieka |
Organizowanie samopomocy koleżeńskiej. Angażowanie do pracy na rzecz innych – wolontariat. Szlachetna Paczka, Zbiórka karmy dla zwierząt, Zbiórka zakrętek.WOŚP |
Wszyscy pracownicy szkoły, wolontariat |
Organizowanie bezpłatnego dożywiania w ramach współpracy z GOPS. Udział w akcjach charytatywnych (zbiórki książek, odzieży, żywności, pieniędzy). |
Świetlica, wolontariat, wychowawcy, samorząd szkolny, biblioteka, pedagog szkolny |
|
Organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie mu równych szans rozwoju. |
Wychowawcy, nauczyciel terapeuta, logopeda, pedagog szkolny |
|
Troska o właściwą postawę moralną |
Budzenie odpowiedzialności za swoje postępowanie. Budzenie poczucia godności własnej ze szczególnym uwzględnieniem szacunku do własnego ciała, eliminowanie agresji, akceptacja płciowości. Budzenie troski o własne „zdrowie moralne” poprzez uświadomienie zagrożeń niesionych przez media i wszystkie nałogi. Promowanie zachowań opartych na wartościach: prawda, życzliwość, odpowiedzialność, dobro, uczciwość. Formy i sposoby pracy z rodzicami związane z rozwijaniem ich umiejętności wychowawczych wzmacniających wprowadzanie przyjętych w szkole postaw i norm społecznych (przykład realizacji celu: szkoła dba o informowanie rodziców o postępach ich dzieci w nauce i zachowaniu oraz własnej działalności) Formy i sposoby pracy z nauczycielami nad samodoskonaleniem się w kierunku nabywania umiejętności w zakresie skutecznego kształcenia i wdrażania wśród uczniów pożądanych postaw i norm społecznych.
|
Wychowanie do życia w rodzinie, godziny wychowawcze, religia, wychowawcy pedagog szkolny |
Przygotowanie do życia w rodzinie
Cel działania |
Sposób realizacji |
Formy realizacji, odpowiedzialni |
Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny |
Wspieranie wychowawczej roli rodziny. Kształtowanie postawy prorodzinnej. Uświadomienie znaczenia rodziny w życiu człowieka. Budzenie szacunku dla rodziców, dziadków, sąsiadów, rodzeństwa itd. Miejsce dziecka w rodzinie. Wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną opartych na miłości i szacunku
|
Uroczystości klasowe i szkolne, spotkania z rodzicami, godziny wychowawcze, religia, wychowanie do życia w rodzinie, pedagog szkolny |
Integracja środowiska rodzinnego ze szkołą. Włączenie rodziców w organizowanie imprez klasowych i szkolnych |
Wychowawcy, dyrekcja, uroczystości okolicznościowe |
|
Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjonowaniem rodziny |
Pomoc w kształtowaniu pozytywnego stosunku do płciowości. |
Godzina wychowawcza, wychowanie do życia w rodzinie, religia, etyka |
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
Cel działania |
Sposób realizacji |
Formy realizacji, odpowiedzialni |
Znajomość historii, rodziny, szkoły, miasta, regionu, państwa. Kultywowanie tradycji. Poszanowanie symboli narodowych i religijnych |
Uświadomienie uczniom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i Ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki. Kształtowanie odpowiedzialności za dobro wspólne. Kultywowanie tradycji regionów. Wdrażanie do poszanowania języka ojczystego. Wdrażanie do kultywowania tradycji szkoły, klasy, regionu, państwa. Odwiedzanie i opiekowanie się miejscami pamięci narodowej. Wizyty pod obeliskiem w Kęblinach. Złożenie kwiatów pod pomnikiem Piłsudskiego. Propagowanie wiedzy o patronie szkoły – 28 Pułku Strzelców Kaniowskich. Odnajdowanie w kulturze narodowej i chrześcijańskiej źródeł uniwersalnych wartości. Cała Polska śpiewa Hymn. Uczestniczenie w uroczystościach o charakterze państwowym Uroczyste wzięcie w Misjach Maryjnych w Kościele w Białej oraz rekolekcjach adwentowych i wielkopostnych. Rajdy szkolne np. "Szlakiem pamięci narodowych" Pamięć o Żołnierzach Wyklętych w kl.V - VII.
|
Język polski, historia, godziny wychowawcze , samorząd szkolny wycieczki, uroczystości szkolne i gminne oraz akademie, gazetki okolicznościowe. |
Wpajanie podstawowych wartości obywatelskich i norm kulturalnego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach |
Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju. |
Język polski, historia, godziny wychowawcze, samorząd uczniowski, wycieczki, wolontariat, uroczystości klasowe i szkolne. pedagog szkolny |
Kształtowanie przedsiębiorczości uczniów |
Udział uczniów w konkursie SKO. |
opiekun SKO, opiekunowie SU wolontariat |
Kształtowanie samorządności uczniów |
Wybór samorządów klasowych i samorządu uczniowskiego. Kontynuowanie działalności samorządu uczniowskiego: prowadzenie strony WWW, udział w przygotowywaniu pikniku rodzinnego. Realizacja planów pracy samorządu uczniowskiego i wolontariatu. |
wychowawcy, opiekunowie SU, opiekun wolontariatu |
Promowanie szkoły w środowisku. |
Umieszczanie na bieżąco informacji o działalności szkoły na stronie WWW. Informowanie rodziców o pracy szkoły, sukcesach dzieci podczas zebrań. Prezentacja prac uczniów podczas zebrań i uroczystości szkolnych. Przygotowywanie uroczystości dla rodziców klas młodszych.
|
dyrektor, wychowawcy nauczyciele. |
Wychowanie ekologiczne
Cel działania |
Sposób realizacji |
Formy realizacji, odpowiedzialni |
Kształtowanie nawyków ekologicznych w życiu codziennym. Przeciwdziałanie dewastacji środowiska. Wykształcenie potrzeby działań na rzecz środowiska naturalnego. |
Udział w akcji „Sprzątanie Świata”. Prowadzenie segregacji śmieci na terenie szkoły. Udział w zbiórce nakrętek "Zostań Super Zakrętakiem" dla Hospicjum dla dzieci w Łódzi. Obchody Dnia Ziemi. |
Lekcje wychowawcze, biologia, plastyka, muzyka, wszyscy pracownicy szkoły. |
Doradztwo edukacyjno – zawodowe
Cele działania |
Sposób realizacji |
Terminy, formy realizacji, odpowiedzialni |
Wybór przez ucznia szkoły i odpowiedniego zawodu.
|
Przeprowadzenie testów zainteresowań i predyspozycji zawodowych - kl. VII Oferta szkół średnich. Spotkania na terenie naszej szkoły i wyjazdy na "dni otwarte" do szkół. Logowanie się do szkól średnich. Pomoc uczniom w wyborze szkoły średniej. Doradztwo uczniom i rodzicom. Wprowadzenie doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. |
wychowawcy
wychowawca klasy VII
wychowawcy
n-l informatyki wychowawca, nauczyciel doradztwa zawodowego
|
VIII. Strategia profilaktyki
Troska o bezpieczeństwo dziecka
Cele działania |
Sposób realizacji |
Terminy, formy realizacji, odpowiedzialni |
Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą
|
Doskonalenie kompetencji wychowawczych dla nauczycieli - udział w warsztatach. Zorganizowanie na terenie szkoły warsztatów umiejętności wychowawczych dla zainteresowanych rodziców. Warsztaty dla uczniów „ Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych”. Przeprowadzenie ankiety nt zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych. Spotkanie z policjantem ruchu drogowego, pogadanka na temat „ Bezpieczeństwo na drodze” . Praktyczne ćwiczenia przechodzenia przez jezdnię w klasach oddziały przedszkolne, kl. I-III Realizacja programu profilaktyki "Znajdź właściwe rozwiązanie" w kl. V – współpraca z Sanepidem. „ Nie pal przy mnie, proszę” – kl. I Realizacja tematyki uzależnień od alkoholu, nikotyny, narkotyków oraz innych środków szkodliwych dla zdrowia i życia. Rozpoznawanie trudnej sytuacji rodzinnej ucznia- otoczenie opieką ucznia i wsparcie rodziny na terenie szkoły. Realizacja Tygodnia Profilaktyki. Współpraca z instytucjami: MOPS, GOPS, PCPR, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Policja, Powiatowe centrum Pomocy Rodzinie, zespoły interdyscyplinarne „ Niebieska Karta” placówkami doskonalenia nauczycieli, podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, Stacja sanitarno-epidemiologiczna w Zgierzu. |
Wychowawcy, nauczyciele dyrektor
nauczyciel informatyki
funkcjonariusz, policji, wychowawcy
wychowawcy, rodzice, nauczyciele, dyrektor, |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole |
Przeprowadzenie pogadanek i warsztatów w klasach nt. wykluczenia z grupy, agresji słownej w tym wyeliminowania nieuprzejmych przezwisk używanych wobec kolegów i koleżanek, naruszających godność osobistą - skutki prawne. Informowanie rodziców na zebraniach oraz podczas indywidualnych rozmów o wszelkich przejawach agresji. W rozwiązywaniu konfliktów między uczniami stosowanie metody mediacji uczniowskiej. Przestrzeganie praw dziecka, kształtowanie świadomości własnej i cudzej godności.
|
wychowawcy, nauczyciele, pedagog ,
wychowawcy pedagog
nauczyciele, uczniowie
nauczyciele, uczniowie |
Wychowanie prozdrowotne
Cel działania |
Sposób realizacji |
Formy realizacji, odpowiedzialni |
Kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój i zdrowie
|
Pogadanki w klasie na temat zasad zdrowego żywienia. Kształcenie nawyku sprawdzania oznakowań etykiet z żywnością. Realizacja programu ,,Śniadanie daje moc” w klasach I-III oraz oddziałach przedszkolnych, Kontynuowanie programu dla uczniów klas I-V „Owoce w szkole". Kontynuowanie programu „Szklanka mleka" dla uczniów klas I- V. Informowanie o skutkach niewłaściwej diety i braku aktywności fizycznej (otyłość, anoreksja, bulimia) - godz. wychowawcze kl. 0- III, kl. IV-VIII Monitorowanie ilości uczniów niećwiczących. Informowanie wychowawców i rodziców. Prowadzenie w ramach lekcji wf zajęć ogólnorozwojowych- gimnastyki. Udział w zawodach sportowych pozaszkolnych organizowanych przez gminę i miasto Zgierz Wyszukiwanie i kształcenie talentów sportowych w ramach dodatkowych zajęć prowadzonych na terenie szkoły. Kontynuacja pozalekcyjnych zajęć ruchowych i rozwijających zainteresowania uczniów: ü basen ü lodowisko ü jazda konna
|
nauczyciele na lekcjach: biologii, wf, godziny wychowawcze, pielęgniarka środowiskowa, |
Wdrażanie do radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz szukania pomocy. Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu. Uświadamianie o szkodliwości hałasu. Kształtowanie nawyków aktywnego wypoczynku. Wdrażanie do dbania o higienę osobistą i miejsca pracy. Uświadamianie konieczności urozmaicania posiłków oraz dbania o ich estetykę. |
biologia, technika, wf, godzina wychowawcza, świetlica, pielęgniarka. pedagog |
IX. Uroczystości związane ze świętami państwowymi, religijnymi i tradycją szkoły:
- 1. Uroczystości szkolne- stałe:
- Rozpoczęcie roku szkolnego,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Święto Niepodległości
- Dzień Patrona,
- Jasełka,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Dzień Ziemi,
- Rocznica Konstytucji 3 Maja,
- Dzień Matki i Dzień Ojca
- Piknik Rodzinny
- Zakończenie roku szkolnego;
2. Uroczystości organizowane przez samorząd uczniowski: Dzień Chłopaka, dzień jesieni, andrzejki, mikołajki, klasowe Wigilie, bal ostatkowy, walentynki, Dzień Kobiet, pierwszy dzień wiosny, spotkania wielkanocne, Dzień Dziecka;
3. Zajęcia tematyczne w klasach związane z obchodzonymi świętami;
X. Sposoby i formy realizacji.
Zadania wychowawczo - profilaktyczne realizowane są w ramach:
- godzin wychowawczych,
- lekcji przedmiotowych,
- zajęć pozalekcyjnych,
- różnorodnych imprez i form kulturalnych na terenie szkoły,
- wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych,
- konkursów,
- wystaw prac plastycznych, inscenizacji teatralnych ,
- wyjazdów do placówek kulturalnych,
- akcji charytatywnych, ekologicznych,
- zawodów i imprez sportowych,
- samopomocy uczniowskiej,
- stałego uaktualniania strony internetowej,
- apele, akademie
- współpracy z rodzicami, która obejmuje:
- kontakt w doraźne wynikające z bieżących potrzeb ,
- kontakt podczas zebrań, dni otwartych i konsultacji indywidualnych,
- współpraca z Radą Rodziców;
XI. Powinności wychowawcze
Dyrektor:
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w placówce;
- współpracuje z rodzicami, nauczycielami, organizacjami uczniowskimi;
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia
- uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego;
- dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły (dyżury nauczycielskie).
Nauczyciele:
- reagują na przejawy niedostosowania społecznego u dzieci;
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań;
- istotne spostrzeżenia wychowawcze odnotowują w zeszycie uwag;
- współpracują z wychowawcami.
Wychowawca klasy:
- współpracuje z dyrektorem, nauczycielami przedmiotów, pracownikami obsługi
i rodzicami; - dąży w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej dla uczniów;
- sprawuje opiekę wychowawczą nad uczniami, a w szczególności: tworzy warunki wspomagające ich rozwój i przygotowuje do życia w rodzinie i w społeczeństwie;
- kształtuje właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby;
- uczy pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości;
- kształtuje umiejętność pracy w zespole, uczy demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu;
- realizuje w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczego - profilaktycznego szkoły;
- kontroluje absencję uczniów na lekcjach;
- dokonuje comiesięcznej oceny zachowania ucznia;
- organizuje wycieczki klasowe, wyjazdy do kina, muzeum i miejsc pamięci narodowej;
- omawia sytuację wychowawczą w klasie na posiedzeniach zespołu nauczycielskiego;
- współpracuje z rodzicami i uczniami podczas organizowania uroczystości klasowych i szkolnych.
Rada Rodziców:
- reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły;
- opiniuje program wychowawczo - profilaktyczny szkoły;
- pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły;
- organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.
Samorząd Uczniowski:
- jest animatorem, inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego i intelektualnego na
terenie szkoły i w środowisku lokalnym;
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrektora i grona pedagogicznego;
- inicjuje działania dotyczące życia uczniów;
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji;
- angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły;
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję;
- wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.
- dba o mienie szkoły, zapobiega jego dewastacji.
Rodzice:
Priorytet w wychowaniu młodego człowieka mają rodzice, w związku z powyższym:
- rodzice wspólnie z dziećmi i nauczycielami dbają o wizerunek szkoły;
- opiniują program wychowawczo - profilaktyczny szkoły i zgłaszają swoje propozycje;
- biorą czynny udział w imprezach okolicznościowych organizowanych w szkole;
- pozostają w stałym kontakcie z wychowawcą klasy, dyrektorem — odnośnie rozwoju swoich dzieci;
- współpracują z nauczycielami w pokonywaniu trudności wychowawczych ich dzieci.
XII. Ewaluacja
Program wychowawczo - profilaktyczny poddawany jest ewaluacji i weryfikacji na zakończenie każdego roku szkolnego.
Formy ewaluacji:
- analiza dokumentów,
- obserwacja i ocena zachowań uczniów,
- ankiety dla uczniów i rodziców,
- wywiad (dyrektor szkoły, rada rodziców),
- rozmowy z uczniami i rodzicami.
Program wychowawczo - profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 12 września 2019r. i przez Radę Rodziców w dniu 12 września.2019r.