Szkoła Podstawowa im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym

System pomocy psychologiczno - pedagogicznej

 

SYSTEM POMOCY

 

PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

 

ORAZ  WSPIERANIA  UCZNIÓW

 w

Szkole  Podstawowej  im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich                 w Besiekierzu Rudnym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

System pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wspierania uczniów                                                   w Szkole  Podstawowej  im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich                                                                           w Besiekierzu Rudnym

 

 

 

 

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe  (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

2. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia  2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach    (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia2017 roku w sprawie w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. z 2017 poz. 1658).

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r.. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2017 poz. 59).

 

ROZDZIAŁ I 

 

Informacje ogólne

 

1. Każdy uczeń Szkoły Podstawowej im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich                                                                       w Besiekierzu Rudnym ma prawo być objęty dobrowolnie i nieodpłatnie działaniami pedagogicznymi i psychologicznymi mającymi na celu rozpoznanie jego możliwości psychofizycznych, w tym szczególnych uzdolnień, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz zaspokojenia tych potrzeb. 

 

2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

 

1)  z niepełnosprawności,

2)  z niedostosowania społecznego,

3)  z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

4)  z zaburzeń zachowania i emocji,

5)  ze szczególnych uzdolnień,

6)  ze specyficznych trudności w uczeniu się,

7)  z zaburzeń komunikacji językowej,

8)  z choroby przewlekłej,

9)  z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

10) z niepowodzeń edukacyjnych,

11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,

      sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,

12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą

      środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

 

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

 

4. Bezpośredni nadzór nad organizacją i świadczeniem pomocy psychologiczno –  

    pedagogicznej sprawuje pedagog szkoły, który pełni jednocześnie funkcję koordynatora w

    zakresie organizacji wszelkich sformalizowanych form pomocy.

 

5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest także rodzicom i nauczycielom.

     Polega ona na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów

     wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w

     celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.

 

6. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole udzielają wszyscy nauczyciele

zatrudnieni w szkole, pedagog szkolny,  logopeda, n-le terapii pedagogicznej,                                       doradcy zawodowi i inni specjaliści.

 

7. Pomoc psychologiczno – pedagogicznej jest organizowana i udzielana we współpracy z :

 

     1) rodzicami ucznia,

     2) Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną np. PPP w Zgierzu,

     3) instytucjami działającymi na rzecz rodziny – np. GOPS, PCPR, Rzecznik Praw Dziecka,

         Policja, Sąd Rodzinny i Nieletnich,

     4) placówkami doskonalenia nauczycieli, np. WODN w Zgierzu, ORE Warszawa

     5) innymi szkołami i placówkami,

     6) organizacjami pozarządowymi np. stowarzyszeniami.

 

 8. Z inicjatywą o pomoc psychologiczno – pedagogiczną może wystąpić:

 

     1) uczeń,

     2) rodzic ucznia,

     3) dyrektor,

     4) każdy nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniem,

     5) wychowawca klasy, specjalista, wychowawca świetlicy,

     6) pielęgniarka szkolna,

     7) poradnia,

     8) pracownik socjalny,

     9) pomoc nauczyciela,

   10) asystent rodziny,

   11) kurator sądowy.

 

   9. W szkole zatrudnia się pedagoga ,doradztwa zawodowego, logopedę, innego specjalistę .

 

 

ROZDZIAŁ II 

 

Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej

 

    1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole jest realizowana przez każdego

     nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem. Polega ona w szczególności na:

    1) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego  

         potrzeb,

    2) rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;

    3) indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;

    4) dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia;

    oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.

 

    2.  Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją,      

     z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z 

     nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na    

     wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, z     

     której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.

          W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub    

     orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia   

     ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka może   

     nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

 

   3. W szkole uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane 

     ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone mają   

     prawo otrzymać wspomaganie i w tym celu zatrudnia się nauczycieli posiadających 

     kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej  lub innych specjalistów.

 

  4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna świadczona jest również w formach

    zorganizowanych.:

 

               1) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze

 

 adresaci

Uczniowie przejawiający trudności w nauce, w szczególności w spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego

zadania

Pomoc uczniom w nabywaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego

typ szkoły

szkoła podstawowa

podstawa udzielania

Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek ucznia, rodzica

prowadzący

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć

czas trwania jednostki zajęć

45 minut

liczba uczestników

maksimum 8 osób

okres udzielania pp

zgodnie z decyzją dyrektora

                 

   2) zajęcia rozwijające uzdolnienia

 

 adresaci

Uczniowie szczególnie uzdolnieni

zadania

Rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów,

typ szkoły

szkoła podstawowa

podstawa udzielania

Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek ucznia, rodzica, opinii PP o szczególnych uzdolnieniach

prowadzący

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć,  wykorzystujący  aktywizujące metody pracy

czas trwania jednostki zajęć

45 minut

liczba uczestników

maksimum 8 osób/ według aktualnych potrzeb

okres udzielania pp

zgodnie z decyzją dyrektora

 

                    3) zajęcia logopedyczne

 

 adresaci

Dzieci i uczniowie z deficytami kompetencji językowych.

zadania

Prowadzenie terapii logopedycznej

typ szkoły

szkoła podstawowa

podstawa udzielania

Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek rodzica, opinii PP lub orzeczenia

prowadzący

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje w zakresie terapii logopedycznej

czas trwania jednostki zajęć

45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć

liczba uczestników

maksimum 4 osoby

okres udzielania pp

zgodnie z decyzją dyrektora

 

 

                       4) zajęcia korekcyjno - kompensacyjne

 

 adresaci

dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi

trudnościami w uczeniu się

zadania

Do zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych

wynikających z podstawy programowej kształcenia lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia

ucznia daną formą pomocy psychologiczno ‐pedagogicznej.

typ szkoły

szkoła podstawowa

podstawa udzielania

Opinia, orzeczenie poradni psychologiczno –pedagogicznej

prowadzący

Specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć

czas trwania jednostki zajęć

45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć

liczba uczestników

maksimum 5 osób

okres udzielania pp

zgodnie ze wskazaniami w opinii, orzeczeniu

 

5) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne  oraz inne o charakterze terapeutycznym

 

adresaci

Uczniowie  przejawiający trudności w funkcjonowaniu społecznym.

zadania

Eliminowanie zaburzeń funkcjonowania społecznego

typ szkoły

Szkoła podstawowa

podstawa udzielania

Opinia lub orzeczenie poradni psychologiczno –pedagogicznej  

prowadzący

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć

czas trwania jednostki zajęć

45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć

liczba uczestników

maksimum 10 osób

okres udzielania pp

zgodnie z decyzją dyrektora,

 

 

             6) zajęcia  doradztwa zawodowego lub związane z wyborem kierunki kształcenia

 

 adresaci

Uczniowie klas VII, VIII

zadania

Wspomaganie uczniów w wyborze dalszej drogi edukacyjnej lub zawodowej

typ szkoły

szkoła podstawowa

podstawa udzielania

Zajęcia organizowane zgodnie z planem pracy  

prowadzący

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć,

czas trwania jednostki zajęć

45 minut,

liczba uczestników

Nieokreślona

okres udzielania pp

Zgodnie z decyzją dyrektora

 

 

             7) zindywidualizowana ścieżka kształcenia

 

 adresaci

Uczniowie którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające  ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowań organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb

zadania

Wspomaganie w realizacji obowiązku szkolnego, pokonywanie trudności w funkcjonowaniu, poprawa funkcjonowania ucznia w szkole.

typ szkoły

szkoła podstawowa

podstawa udzielania

Opinia   na rok szkolny

prowadzący

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć,

czas trwania jednostki zajęć

45 minut,

liczba uczestników

1

okres udzielania pp

Zgodnie z decyzją dyrektora i opinią

 Zindywidualizowana ścieżka kształcenia organizowana jest dla uczniów,  którzy mogą   

 uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające  ze stanu  

 zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem

 szkolnym i wymagają dostosowań organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych 

 potrzeb. Obejmuje ona wszystkie zajęcia edukacyjne wspólnie z oddziałem szkolnym oraz

 indywidualnie z uczniem.

 

 Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentację  określającą:

 a) trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole, 

 b) wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole, oraz ograniczenia w    

     zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych z oddziałem szkolnym;

 c) opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu  

     ucznia w szkole,

 d) analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej  dotychczas przez szkołę 

     pomocy psychologiczno – pedagogicznej,  przeprowadzoną wspólnie z pracownikami 

     poradni oraz z rodzicami ucznia.

 

 8) Porady i konsultacje dla uczniów, nauczycieli , rodziców – udzielane i prowadzone  

     przez pedagoga, psychologa szkolnego, oraz innych specjalistów w godzinach 

     zatwierdzonych przez dyrektora szkoły.

   a) porady i konsultacje dla rodziców – udzielane i prowadzone przez pedagoga, psychologa   

       szkolnego, oraz innych specjalistów podczas wyznaczonych spotkań indywidualnych

       z rodzicami oraz w przypadku indywidualnych potrzeb rodziców,

 

 9) Warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, rodziców i uczniów – w godzinach pracy pedagoga,   

      psychologa szkolnego oraz innych specjalistów – w przypadku potrzeby.

 

10)Zajęć rozwijających umiejętności uczenia się - dla uczniów w celu podnoszenia

      efektywności uczenia się.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

Zasady organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej

 

1. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów z orzeczeniami.

 

1) W szkole powołuje się zespół dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie

     kształcenia specjalnego lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym lub zagrożeniem

     niedostosowania społecznego.

 

2) W skład zespołu wchodzą: wychowawca klasy jako przewodniczący zespołu oraz

     nauczyciele uczący ucznia oraz specjaliści zatrudnieni w szkole. Na wniosek rodzica,

    dyrektora szkoły w posiedzeniu zespołu mogą uczestniczyć specjaliści z zewnątrz szkoły

     wspierający ucznia .

 

3)  Zespół na podstawie orzeczenia opracowuje  indywidualny program edukacyjno –

     terapeutyczny na okres wskazany w orzeczeniu.

 

4) Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny ( IPET) zawiera:

 

a)   zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do  indywidualnych potrzeb

     rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,

     w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem,

  b)  zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem,

       ukierunkowane na poprawę funkcjonowanie ucznia oraz wzmacnianie jego uczestnictwa

       w życiu szkolnym, w  tym w przypadku:

       - ucznia niepełnosprawnego - działania o charakterze rewalidacyjnym,

       - ucznia niedostosowanego społecznie - działania o charakterze resocjalizacyjnym,

       - ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - działania o charakterze

           socjoterapeutycznym;

   c)  formy , okres, udzielania uczniowi pomocy oraz wymiar godzin, w którym te formy

        będą realizowane,

   d) działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami   

        psychologiczno – pedagogicznymi , w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami

        doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami oraz

        podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,

    e) zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne oraz inne zajęcia

        odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz  

        możliwości psychofizyczne ucznia, a także :

          -  w przypadku uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej – zajęcia z zakresu

             doradztwa zawodowego,

          -  zajęcia  związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach

             pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

      f)  zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w szkole podstawowej,

      g)  w przypadku uczniów niepełnosprawnych – rodzaj i sposób  dostosowania warunków

           organizacji do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym  w zakresie wykorzystania

           technologii wspomagających to kształcenie,

      h)  w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych  oraz możliwości

           psychofizycznych ucznia wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego

           lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen lub wybrane zajęcia edukacyjne, które są

           realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do  5 uczniów.

 

    5) Zespół wspierający, przy ustalaniu form i czasu trwania pomocy uczniowi współpracuje z

         rodzicami ucznia lub w razie potrzeb z poradnią psychologiczno –pedagogiczną .

 

    6) Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-

        -pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w

        danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.

 

    7) Wychowawca o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-   

        -pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane

         niezwłocznie zawiadamia się rodzica w formie pisemnej.

 

    8) Wychowawca organizuje spotkania zespołu, które odbywają się w miarę potrzeb, nie

         rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.

 

    9) Rodzice ucznia mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu

        i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Dyrektor szkoły

        zawiadamia pisemnie rodziców ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości

        uczestniczenia w tym spotkaniu.

 

  10) Nauczyciele pracujący z uczniem, dla którego został opracowany indywidualny program

        edukacyjno – terapeutyczny, mają obowiązek znać jego treść oraz stosować się do zaleceń

        w nim zawartych .

 

  11) IPET opracowuje się do dnia 30 września od początku roku szkolnego, oraz w ciągu 30

        dni od chwili złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

  12) Rodzice ucznia otrzymują od wychowawcy kopię wielospecjalistycznej oceny poziomu

        funkcjonowania ucznia oraz programu IPET.

 

 

   2. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej pozostałym uczniom.

 

   1) Zasady organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno –pedagogicznej uczniom:

   a) posiadającym opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni

       specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni

       psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,

   b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego

       orzeczenia;

   c) nieposiadającego orzeczenia lub opinii, ale dla których, na podstawie rozpoznania

 

      indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości

      psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, koniecznym jest

      zorganizowanie zinstytucjonalizowanej formy pomocy lub pomocy doraźnej w bieżącej

      pracy z uczniem.

 

  2) Nauczyciele pracujący z grupą uczniów prowadzą wnikliwą obserwację pedagogiczną,

      która polega na obserwacji zachowań, obserwacji relacji poszczególnych uczniów z innymi

      analizują postępy w rozwoju związane z edukacją i rozwojem społecznym, analizują  

      wytwory ucznia, opinie z poradni. Na podstawie wyników obserwacji nauczyciele wstępnie

      definiują trudności / zdolności lub zaburzenia.

 

  3) W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne

      oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno –pedagogiczną

      odpowiednio nauczyciel lub specjalista udziela tej pomocy w bieżącej pracy

       z uczniem i informuje o tym wychowawcę klasy, który powiadamia pozostałych

       nauczycieli pracujących z uczniem.

 

  4) W przypadku, gdy wychowawca uzna, że należy uczniowi zorganizować szkolną formę

       pomocy psychologiczno – pedagogicznej ( np.,  zajęcia  rozwijające uzdolnienia, zajęcia

       rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, inne  specjalistyczne formy pomocy),

       zasięga opinii nauczycieli uczących w klasie, informuje rodziców ucznia o potrzebie objęcia

       pomocą  psychologiczno-pedagogiczną ich dziecka.

 

  5) Wychowawca zwołuje zebranie wszystkich uczących nauczycieli w oddziale w

      celu skoordynowania działań w pracy z uczniem, zasięgnięcia opinii nauczycieli,

      wypracowania wspólnych zasad postępowania wobec ucznia, ustalenia form pracy z

      uczniem, dostosowania metod i form pracy do potrzeb i możliwości ucznia.

 

  6) Wychowawca współpracuje z rodzicami ucznia lub w razie potrzeby ze specjalistami

       zatrudnionymi w szkole.

   

  7) Po dokonanych ustaleniach zespołu nauczycieli uczących wychowawca proponuje formy

      pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej poszczególnym uczniom i

      propozycję na piśmie przedstawia dyrektorowi szkoły wykazując dotychczasowe działania

      podjęte wobec ucznia.

 

  8) Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-

      -pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w

      danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.

 

  9) O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-

      -pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane

      wychowawca niezwłocznie zawiadamia  rodzica w formie pisemnej.

 

 10) Rodzic ma prawo do odmowy świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej

       swojemu dziecku.

 

 11)Wychowawca klasy jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją i

       świadczeniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej swoim wychowankom, może

       również wnioskować do dyrektora szkoły o formy pomocy psychologiczno –

       pedagogicznej dla uczniów po wcześniejszym wskazaniu dotychczasowych działań w 

       stosunku do danego ucznia ( teczka wychowawcy klasy).

 

  12) Wychowawca klasy prowadzi niezbędną dokumentację w teczce wychowawcy klasy

       związaną z organizacją pomocy  psychologiczno – pedagogicznej uczniom swojej klasy.

 

                                              

ROZDZIAŁ    IV

 

Obowiązki wychowawcy klasy i nauczycieli w zakresie wspierania uczniów

 

   1. W zakresie organizacji pomocy w psychologiczno – pedagogicznej uczniom powierzonej     

        klasy do obowiązków wychowawcy należy:

1)     przeanalizowanie dostarczonych przez rodziców orzeczeń z poradni psychologiczno-       

-pedagogicznej i wszczęcie postępowania,

2)     przeanalizowanie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i wstępne zdefiniowanie   

trudności / zdolności uczniów,

3)     przyjmowanie uwag i opinii nauczycieli pracujących z daną klasą o specjalnych potrzebach    

edukacyjnych uczniów,

4)     zdobycie rzetelnej wiedzy o uczniu i jego środowisku; poznanie ucznia i jego sytuacji  

poprzez rozmowy z nim i jego rodzicami, obserwowanie zachowań ucznia i jego relacji z innymi, analizowanie zauważonych postępów w rozwoju dziecka związanych z edukacją i rozwojem społecznym, analizowanie dokumentów (orzeczenia, opinii, dokumentacji medycznej udostępnionej przez rodzica itp.), analizowanie wytworów dziecka,  wyników badań prowadzonych przez specjalistów i do pogłębionej diagnozy,

5)     określenie indywidualnych potrzeb ucznia samodzielnie lub we współpracy z grupą  

nauczycieli prowadzących zajęcia w klasie,

6)     wszczyna postępowanie w przypadku stwierdzenia, że uczeń wymaga pomocy  

psychologiczno-pedagogicznej,

7)     składanie pisemnego wniosku do dyrektora szkoły o uruchomienie  pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi po wcześniejszym okazaniu dotychczasowych działań w stosunku do ucznia,

8)     poinformowanie pisemnie rodziców o zalecanych formach pomocy dziecku. Pismo     

wychodzące do rodziców przygotowuje wychowawca, a podpisuje dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.

       9)  monitorowanie organizacji pomocy i obecności ucznia na zajęciach,

     10)  informowanie rodziców i innych nauczycieli o efektywności pomocy psychologiczno-   

            pedagogicznej i postępach ucznia,

     11) angażowanie rodziców w działania pomocowe swojemu dziecku,

     12) prowadzenie dokumentacji rejestrującej podejmowane działania w zakresie organizacji  

           pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom swojej klasy (w teczce wychowawcy  

           klasy),

    13) stałe kontaktowanie się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w klasie w celu  

           ewentualnego wprowadzenia zmian w oddziaływaniach pedagogicznych

           i psychologicznych,

     14) prowadzenie działań służących wszechstronnemu rozwojowi ucznia w sferze fizycznej,         

           społecznej, duchowej, psychicznej,

     15) udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów      

           ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych.

 

     2. Wychowawca realizuje zadania poprzez:

       1) bliższe poznanie uczniów, ich zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych

          i bytowych, ich potrzeb i oczekiwań,

2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,

3)     rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości       

            psychofizycznych,

       4)  rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu

            uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich   

            uczestnictwo w życiu szkoły  oraz uzdolnień,

       5) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów

           w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,

       6) wnioskowanie o objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, po

           wcześniejszym wskazaniu (w teczce wychowawcy klasy) dotychczasowych działań

           w stosunku do ucznia,   

       7) współpracę z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w zakresie oceny    

           funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie      

           uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu   

           poprawy funkcjonowania ucznia  oraz planowania dalszych działań,

       8) koordynowanie zespołem podczas  spotkań zespołu nauczycieli uczących i specjalistów

           w celu opracowywanie PIET i wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,

       9) tworzenie środowiska zapewniającego wychowankom prawidłowy rozwój fizyczny

           i psychiczny, opiekę wychowawczą oraz atmosferę bezpieczeństwa i zaufania,

     10) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym zwłaszcza klas pierwszych oraz pomoc w    

           rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami,

     11) pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle konfliktów rodzinnych, niepowodzeń        

           szkolnych spowodowanych trudnościami w nauce,

     12) utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonej mu  

           klasie w celu ustalenia zróżnicowanych wymagań wobec uczniów i sposobu udzielania im 

           pomocy w nauce,

     13) rozwijanie pozytywnej motywacji uczenia się, wdrażanie efektywnych technik uczenia się,  

           przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy,

     14) wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania trudności,  

           odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do prawidłowego i efektywnego    

           organizowania sobie pracy,

     15) systematyczne interesowanie się postępami (wynikami) uczniów w nauce: zwracanie  

           szczególnej uwagi zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i na tych, którzy mają  

           trudności i niepowodzenia w nauce, analizowanie wspólnie z wychowankami, samorządem     

           klasowym, nauczycielami i rodzicami przyczyn niepowodzeń uczniów w nauce, pobudzanie  

           dobrze i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników w nauce, czuwanie nad     

           regularnym uczęszczaniem uczniów na zajęcia lekcyjne, badanie przyczyn opuszczania  

           przez wychowanków zajęć szkolnych, udzielanie wskazówek i pomocy tym, którzy opuścili  

           znaczną ilość zajęć szkolnych i mają trudności w uzupełnieniu materiału,

     16) tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych opartych na życzliwości i zaufaniu, m.in.  

           poprzez organizację np.: wycieczek, wyjść,

     17) tworzenie warunków umożliwiających uczniom odkrywanie i rozwijanie pozytywnych stron  

           ich osobowości: stwarzanie uczniom warunków do wykazania się nie tylko zdolnościami    

           poznawczymi, ale także - poprzez powierzenie zadań na rzecz spraw i osób drugich -    

           zdolnościami organizacyjnymi, opiekuńczymi, artystycznymi,

     18) współpracę z pielęgniarką szkolną, rodzicami, opiekunami uczniów w sprawach ich zdrowia,  

           organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom,

     19) udzielanie pomocy, porad, konsultacji i wskazówek uczniom, rodzicom znajdującym się w 

           trudnych sytuacjach życiowych.

 

     3. Do obowiązków każdego nauczyciela w zakresie wspierania uczniów i świadczenia  

          pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom należy:

      1) prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień uczniów;

      2) zgłaszanie zauważonych specjalnych potrzeb uczniów wychowawcy klasy;

      3) świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniem;

      4) dostosowanie wymagań edukacyjnych uczniom do indywidualnych potrzeb rozwojowych i  

          edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

          a) posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego   

              orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-           

              terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków                   

              organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej  

              oraz niedostosowanej społecznie,

          b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego  

              orzeczenia,

          c) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni  

              specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni    

              psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - na podstawie tej opinii,

          d) nieposiadającego orzeczenia lub opinii,  który objęty jest pomocą psychologiczno- 

              pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i       

              edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego  

              przez nauczycieli,

       5) indywidualizowanie pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach  

           edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości  

           psychofizycznych ucznia,

       6) dostosowywać metody pracy do sposobów uczenia się ucznia,

       7) udział w zebraniach organizowanych przez wychowawcę klasy,

       8) komunikowanie rodzicom postępów ucznia oraz efektywności świadczonej pomocy,

       9) współdziałanie z innymi nauczycielami uczącymi w klasie w celu zintegrowania i  

           ujednolicenia oddziaływań na ucznia oraz wymiany doświadczeń i komunikowania  

           postępów ucznia,   

     10) prowadzenie działań służących wszechstronnemu rozwojowi ucznia w sferze fizycznej, 

           społecznej, duchowej i psychicznej,

     11) udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów      

           ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych.

 

  

  4. Zadania i obowiązki pedagoga :

     1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb     

         rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w celu określania mocnych    

         stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub    

         trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających 

         funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,

     2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów  

         wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia     

         w życiu szkoły,

     3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych    

         potrzeb,

     4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów;

     5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania  

         oraz  inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,

     6) prowadzenie pomocy indywidualnej i grupowej,

    7) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy 

        psychologiczno-pedagogicznej,

    8) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach 

        kryzysowych,

    9) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji     

        i uzdolnień uczniów,  

  10) rozpoznawanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,

  11) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu    

        wychowawczo-profilaktycznego w stosunku do uczniów z udziałem rodziców

        i wychowawców,

  12) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w    

        trudnej sytuacji życiowej,

  13) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad, konsultacji w    

        zakresie wychowania, 

  14) uczestnictwo w pracach zespołów do opracowania indywidualnych programów edukacyjno –    

        terapeutycznych,

  15) prowadzenie dokumentacji pracy,  

  16) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i   

        zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,

  17) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych    

        dla danego poziomu kształcenia,

  18) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie   

        doradztwa edukacyjno-zawodowego,

  19) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-

        -pedagogicznej,

  20) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji uczniom i rodzicom.

 

  5. Zadania i obowiązki logopedy:

   1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia 

       stanu mowy uczniów,

   2) prowadzenie zajęć logopedycznych indywidualnych lub w grupach,

   3) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:

       - rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości   

         psychofizycznych uczniów w celu określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i    

         uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w

         funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia 

         i jego uczestnictwo w życiu szkoły,

       - udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

   4) podejmowanie działań profilaktycznych, logopedycznych zapobiegających powstawaniu    

       zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami ucznia,

   5) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami ucznia wymagającego intensywnych ćwiczeń –  

       udzielanie instruktażu dla rodziców,

  6) udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń  

       logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny

       u dzieci wymagających pomocy logopedycznej,

   7) prowadzenie terapii logopedycznej poprzez prowadzenie raz w miesiącu ćwiczeń  

       logopedycznych we wszystkich grupach zerowych,

   8) prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wg potrzeb;

   9) udział w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z orzeczeniami,

 10) stała współpraca z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno- 

       -kompensacyjne,

 11) organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju 

       mowy,

  12) organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym,

  13) prowadzenie dokumentacji pracy.  

 

  6. Zadania i obowiązki doradcy zawodowego:

  1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i 

      zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,

  2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych 

      dla danego poziomu kształcenia,

  3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem 

      rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,

  4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,

  5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie 

      zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

  6) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy 

      psychologiczno-pedagogicznej,

 

  7. Zadania i obowiązki terapeuty pedagogicznego:

  1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub    

      specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania    

      efektów oddziaływań terapeutycznych,

  2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły,

  3) prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze 

      terapeutycznym,

  4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym 

      uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,

  5) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:

    - rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości 

      psychofizycznych uczniów w celu określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i     

      uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu   

      uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia  i jego uczestnictwo   

      w życiu szkoły,

    - udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

 

  8. Działania wszystkich pracowników szkoły na rzecz wspierania rozwoju uczniów są   

      zintegrowane.

 

 

ROZDZIAŁ V    

 

Zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom posiadającym orzeczenie                            o potrzebie kształcenia specjalnego

 

  1. W skład zespołu wchodzą wychowawca klasy, nauczyciele, specjaliści.

  2. Koordynatorem  zespołu jest wychowawca klasy, do której uczeń jest przypisany. Na spotkania   

      zespołu zaprasza się rodziców ucznia w formie pisemnej.

  3. Zadanie zespołu jest zaplanowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-

      pedagogicznej uczniom posiadającym orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej

      o potrzebie kształcenia specjalnego.

  4. Zespół opracowuje IPET do 30 dni od wpływu orzeczenia do szkoły.

  5. Na podstawie informacji zawartej w orzeczeniu oraz innych źródeł informacji ( wywiad z     

      rodzicami, obserwacja pedagogiczna ucznia, udostępnione przez rodziców wyniki badań

     lekarskich i zaświadczeń) zespół opracowuje wielospecjalistyczną ocenę poziomu 

      funkcjonowania ucznia oraz  Indywidualny Program edukacyjno-terapeutyczny. 

    6. Opracowany IPET znajduje się w dokumentacji  pedagoga szkolnego.

    7. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-  

        -pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym   

        roku   szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.

    8. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej  

        oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane niezwłocznie   

        zawiadamia się rodzica w formie pisemnej.

    9. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.

  10. Spotkania zespołu zwołuje przewodniczący zespołu.

  11. Rodzice lub opiekunowie prawni mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu. 

  12. Nauczyciele i specjaliści pracujących z uczniem są zobowiązani do stosowania ustaleń i  

        zaleceń zespołu  w pracy z uczniem oraz do nieujawniania danych wrażliwych.

 

 

ROZDZIAŁ VI 

 

Dokumentowanie organizacji i działań w zakresie pomocy psychologiczno –pedagogicznej

 

    1. W Szkole Podstawowej im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym w celu dokumentowania organizacji i działań wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych prowadzi się niżej wymienioną dokumentację:

    1) dzienniki zajęć pozalekcyjnych;

    2) dzienniki zajęć specjalistycznych

    3) dziennik logopedy;   

    4) dziennik pedagoga;

    5) teczkę wychowawcy klasy

    7) dodatkową dokumentację stanowią IPET-y.

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

Postanowienia końcowe

 

    1. Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do wspierania rozwoju każdego ucznia naszej szkoły, do     

        zespołowego współdziałania na rzecz ucznia i wzajemnej pomocy w realizacji zadań  

        związanych z organizacją i świadczeniem wspierania psychologicznego i pedagogicznego.

    2. Nauczyciele udzielający pomocy psychologiczno pedagogicznej są zobowiązani do włączania    

        rodziców w proces wspierania ucznia, a tym samym budowania relacji Rodzic – Uczeń –    

        Nauczyciel.

    3. Wsparcie merytoryczne nauczycielom w realizacji zadań z zakresu świadczenia pomocy  

        Psychologiczno-pedagogicznej udzielają: dyrektor szkoły, specjaliści zatrudnieni

        w placówce oraz pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zgierzu.

    4. System wspierania uczniów obowiązuje od dnia 1 września 2017 roku.

        Przedstawiony i zaopiniowany na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.