- Odwiedziny: 174298
- Do końca roku: 227 dni
- Do wakacji: 34 dni
Szkoła Podstawowa im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym
-
Statystyki
System pomocy psychologiczno - pedagogicznej
SYSTEM POMOCY
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
ORAZ WSPIERANIA UCZNIÓW
w
Szkole Podstawowej im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym
System pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wspierania uczniów w Szkole Podstawowej im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
2. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia2017 roku w sprawie w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. z 2017 poz. 1658).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r.. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2017 poz. 59).
ROZDZIAŁ I
Informacje ogólne
1. Każdy uczeń Szkoły Podstawowej im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym ma prawo być objęty dobrowolnie i nieodpłatnie działaniami pedagogicznymi i psychologicznymi mającymi na celu rozpoznanie jego możliwości psychofizycznych, w tym szczególnych uzdolnień, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz zaspokojenia tych potrzeb.
2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania i emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z zaburzeń komunikacji językowej,
8) z choroby przewlekłej,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,
sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
4. Bezpośredni nadzór nad organizacją i świadczeniem pomocy psychologiczno –
pedagogicznej sprawuje pedagog szkoły, który pełni jednocześnie funkcję koordynatora w
zakresie organizacji wszelkich sformalizowanych form pomocy.
5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest także rodzicom i nauczycielom.
Polega ona na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w
celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.
6. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole udzielają wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w szkole, pedagog szkolny, logopeda, n-le terapii pedagogicznej, doradcy zawodowi i inni specjaliści.
7. Pomoc psychologiczno – pedagogicznej jest organizowana i udzielana we współpracy z :
1) rodzicami ucznia,
2) Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną np. PPP w Zgierzu,
3) instytucjami działającymi na rzecz rodziny – np. GOPS, PCPR, Rzecznik Praw Dziecka,
Policja, Sąd Rodzinny i Nieletnich,
4) placówkami doskonalenia nauczycieli, np. WODN w Zgierzu, ORE Warszawa
5) innymi szkołami i placówkami,
6) organizacjami pozarządowymi np. stowarzyszeniami.
8. Z inicjatywą o pomoc psychologiczno – pedagogiczną może wystąpić:
1) uczeń,
2) rodzic ucznia,
3) dyrektor,
4) każdy nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniem,
5) wychowawca klasy, specjalista, wychowawca świetlicy,
6) pielęgniarka szkolna,
7) poradnia,
8) pracownik socjalny,
9) pomoc nauczyciela,
10) asystent rodziny,
11) kurator sądowy.
9. W szkole zatrudnia się pedagoga ,doradztwa zawodowego, logopedę, innego specjalistę .
ROZDZIAŁ II
Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej
1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole jest realizowana przez każdego
nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem. Polega ona w szczególności na:
1) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego
potrzeb,
2) rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
3) indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
4) dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia;
oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z
nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na
wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, z
której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia
ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka może
nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. W szkole uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane
ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone mają
prawo otrzymać wspomaganie i w tym celu zatrudnia się nauczycieli posiadających
kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub innych specjalistów.
4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna świadczona jest również w formach
zorganizowanych.:
1) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
adresaci |
Uczniowie przejawiający trudności w nauce, w szczególności w spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego |
zadania |
Pomoc uczniom w nabywaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego |
typ szkoły |
szkoła podstawowa |
podstawa udzielania |
Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek ucznia, rodzica |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut |
liczba uczestników |
maksimum 8 osób |
okres udzielania pp |
zgodnie z decyzją dyrektora |
2) zajęcia rozwijające uzdolnienia
adresaci |
Uczniowie szczególnie uzdolnieni |
zadania |
Rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów, |
typ szkoły |
szkoła podstawowa |
podstawa udzielania |
Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek ucznia, rodzica, opinii PP o szczególnych uzdolnieniach |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć, wykorzystujący aktywizujące metody pracy |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut |
liczba uczestników |
maksimum 8 osób/ według aktualnych potrzeb |
okres udzielania pp |
zgodnie z decyzją dyrektora |
3) zajęcia logopedyczne
adresaci |
Dzieci i uczniowie z deficytami kompetencji językowych. |
zadania |
Prowadzenie terapii logopedycznej |
typ szkoły |
szkoła podstawowa |
podstawa udzielania |
Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek rodzica, opinii PP lub orzeczenia |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje w zakresie terapii logopedycznej |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć |
liczba uczestników |
maksimum 4 osoby |
okres udzielania pp |
zgodnie z decyzją dyrektora |
4) zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
adresaci |
dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
zadania |
Do zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno ‐pedagogicznej. |
typ szkoły |
szkoła podstawowa |
podstawa udzielania |
Opinia, orzeczenie poradni psychologiczno –pedagogicznej |
prowadzący |
Specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć |
liczba uczestników |
maksimum 5 osób |
okres udzielania pp |
zgodnie ze wskazaniami w opinii, orzeczeniu |
5) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne oraz inne o charakterze terapeutycznym
adresaci |
Uczniowie przejawiający trudności w funkcjonowaniu społecznym. |
zadania |
Eliminowanie zaburzeń funkcjonowania społecznego |
typ szkoły |
Szkoła podstawowa |
podstawa udzielania |
Opinia lub orzeczenie poradni psychologiczno –pedagogicznej |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć |
liczba uczestników |
maksimum 10 osób |
okres udzielania pp |
zgodnie z decyzją dyrektora, |
6) zajęcia doradztwa zawodowego lub związane z wyborem kierunki kształcenia
adresaci |
Uczniowie klas VII, VIII |
zadania |
Wspomaganie uczniów w wyborze dalszej drogi edukacyjnej lub zawodowej |
typ szkoły |
szkoła podstawowa |
podstawa udzielania |
Zajęcia organizowane zgodnie z planem pracy |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć, |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut, |
liczba uczestników |
Nieokreślona |
okres udzielania pp |
Zgodnie z decyzją dyrektora |
7) zindywidualizowana ścieżka kształcenia
adresaci |
Uczniowie którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowań organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb |
zadania |
Wspomaganie w realizacji obowiązku szkolnego, pokonywanie trudności w funkcjonowaniu, poprawa funkcjonowania ucznia w szkole. |
typ szkoły |
szkoła podstawowa |
podstawa udzielania |
Opinia na rok szkolny |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć, |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut, |
liczba uczestników |
1 |
okres udzielania pp |
Zgodnie z decyzją dyrektora i opinią |
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia organizowana jest dla uczniów, którzy mogą
uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające ze stanu
zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem
szkolnym i wymagają dostosowań organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych
potrzeb. Obejmuje ona wszystkie zajęcia edukacyjne wspólnie z oddziałem szkolnym oraz
indywidualnie z uczniem.
Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentację określającą:
a) trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole,
b) wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole, oraz ograniczenia w
zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych z oddziałem szkolnym;
c) opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu
ucznia w szkole,
d) analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę
pomocy psychologiczno – pedagogicznej, przeprowadzoną wspólnie z pracownikami
poradni oraz z rodzicami ucznia.
8) Porady i konsultacje dla uczniów, nauczycieli , rodziców – udzielane i prowadzone
przez pedagoga, psychologa szkolnego, oraz innych specjalistów w godzinach
zatwierdzonych przez dyrektora szkoły.
a) porady i konsultacje dla rodziców – udzielane i prowadzone przez pedagoga, psychologa
szkolnego, oraz innych specjalistów podczas wyznaczonych spotkań indywidualnych
z rodzicami oraz w przypadku indywidualnych potrzeb rodziców,
9) Warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, rodziców i uczniów – w godzinach pracy pedagoga,
psychologa szkolnego oraz innych specjalistów – w przypadku potrzeby.
10)Zajęć rozwijających umiejętności uczenia się - dla uczniów w celu podnoszenia
efektywności uczenia się.
ROZDZIAŁ III
Zasady organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej
1. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów z orzeczeniami.
1) W szkole powołuje się zespół dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym lub zagrożeniem
niedostosowania społecznego.
2) W skład zespołu wchodzą: wychowawca klasy jako przewodniczący zespołu oraz
nauczyciele uczący ucznia oraz specjaliści zatrudnieni w szkole. Na wniosek rodzica,
dyrektora szkoły w posiedzeniu zespołu mogą uczestniczyć specjaliści z zewnątrz szkoły
wspierający ucznia .
3) Zespół na podstawie orzeczenia opracowuje indywidualny program edukacyjno –
terapeutyczny na okres wskazany w orzeczeniu.
4) Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny ( IPET) zawiera:
a) zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem,
b) zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem,
ukierunkowane na poprawę funkcjonowanie ucznia oraz wzmacnianie jego uczestnictwa
w życiu szkolnym, w tym w przypadku:
- ucznia niepełnosprawnego - działania o charakterze rewalidacyjnym,
- ucznia niedostosowanego społecznie - działania o charakterze resocjalizacyjnym,
- ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - działania o charakterze
socjoterapeutycznym;
c) formy , okres, udzielania uczniowi pomocy oraz wymiar godzin, w którym te formy
będą realizowane,
d) działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami
psychologiczno – pedagogicznymi , w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami
doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami oraz
podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
e) zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne oraz inne zajęcia
odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne ucznia, a także :
- w przypadku uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej – zajęcia z zakresu
doradztwa zawodowego,
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach
pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
f) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w szkole podstawowej,
g) w przypadku uczniów niepełnosprawnych – rodzaj i sposób dostosowania warunków
organizacji do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym w zakresie wykorzystania
technologii wspomagających to kształcenie,
h) w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen lub wybrane zajęcia edukacyjne, które są
realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów.
5) Zespół wspierający, przy ustalaniu form i czasu trwania pomocy uczniowi współpracuje z
rodzicami ucznia lub w razie potrzeb z poradnią psychologiczno –pedagogiczną .
6) Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w
danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
7) Wychowawca o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane
niezwłocznie zawiadamia się rodzica w formie pisemnej.
8) Wychowawca organizuje spotkania zespołu, które odbywają się w miarę potrzeb, nie
rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
9) Rodzice ucznia mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu
i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Dyrektor szkoły
zawiadamia pisemnie rodziców ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości
uczestniczenia w tym spotkaniu.
10) Nauczyciele pracujący z uczniem, dla którego został opracowany indywidualny program
edukacyjno – terapeutyczny, mają obowiązek znać jego treść oraz stosować się do zaleceń
w nim zawartych .
11) IPET opracowuje się do dnia 30 września od początku roku szkolnego, oraz w ciągu 30
dni od chwili złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
12) Rodzice ucznia otrzymują od wychowawcy kopię wielospecjalistycznej oceny poziomu
funkcjonowania ucznia oraz programu IPET.
2. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej pozostałym uczniom.
1) Zasady organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno –pedagogicznej uczniom:
a) posiadającym opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego
orzeczenia;
c) nieposiadającego orzeczenia lub opinii, ale dla których, na podstawie rozpoznania
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości
psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, koniecznym jest
zorganizowanie zinstytucjonalizowanej formy pomocy lub pomocy doraźnej w bieżącej
pracy z uczniem.
2) Nauczyciele pracujący z grupą uczniów prowadzą wnikliwą obserwację pedagogiczną,
która polega na obserwacji zachowań, obserwacji relacji poszczególnych uczniów z innymi
analizują postępy w rozwoju związane z edukacją i rozwojem społecznym, analizują
wytwory ucznia, opinie z poradni. Na podstawie wyników obserwacji nauczyciele wstępnie
definiują trudności / zdolności lub zaburzenia.
3) W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne
oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno –pedagogiczną
odpowiednio nauczyciel lub specjalista udziela tej pomocy w bieżącej pracy
z uczniem i informuje o tym wychowawcę klasy, który powiadamia pozostałych
nauczycieli pracujących z uczniem.
4) W przypadku, gdy wychowawca uzna, że należy uczniowi zorganizować szkolną formę
pomocy psychologiczno – pedagogicznej ( np., zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia
rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, inne specjalistyczne formy pomocy),
zasięga opinii nauczycieli uczących w klasie, informuje rodziców ucznia o potrzebie objęcia
pomocą psychologiczno-pedagogiczną ich dziecka.
5) Wychowawca zwołuje zebranie wszystkich uczących nauczycieli w oddziale w
celu skoordynowania działań w pracy z uczniem, zasięgnięcia opinii nauczycieli,
wypracowania wspólnych zasad postępowania wobec ucznia, ustalenia form pracy z
uczniem, dostosowania metod i form pracy do potrzeb i możliwości ucznia.
6) Wychowawca współpracuje z rodzicami ucznia lub w razie potrzeby ze specjalistami
zatrudnionymi w szkole.
7) Po dokonanych ustaleniach zespołu nauczycieli uczących wychowawca proponuje formy
pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej poszczególnym uczniom i
propozycję na piśmie przedstawia dyrektorowi szkoły wykazując dotychczasowe działania
podjęte wobec ucznia.
8) Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w
danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
9) O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane
wychowawca niezwłocznie zawiadamia rodzica w formie pisemnej.
10) Rodzic ma prawo do odmowy świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej
swojemu dziecku.
11)Wychowawca klasy jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją i
świadczeniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej swoim wychowankom, może
również wnioskować do dyrektora szkoły o formy pomocy psychologiczno –
pedagogicznej dla uczniów po wcześniejszym wskazaniu dotychczasowych działań w
stosunku do danego ucznia ( teczka wychowawcy klasy).
12) Wychowawca klasy prowadzi niezbędną dokumentację w teczce wychowawcy klasy
związaną z organizacją pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom swojej klasy.
ROZDZIAŁ IV
Obowiązki wychowawcy klasy i nauczycieli w zakresie wspierania uczniów
1. W zakresie organizacji pomocy w psychologiczno – pedagogicznej uczniom powierzonej
klasy do obowiązków wychowawcy należy:
1) przeanalizowanie dostarczonych przez rodziców orzeczeń z poradni psychologiczno-
-pedagogicznej i wszczęcie postępowania,
2) przeanalizowanie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i wstępne zdefiniowanie
trudności / zdolności uczniów,
3) przyjmowanie uwag i opinii nauczycieli pracujących z daną klasą o specjalnych potrzebach
edukacyjnych uczniów,
4) zdobycie rzetelnej wiedzy o uczniu i jego środowisku; poznanie ucznia i jego sytuacji
poprzez rozmowy z nim i jego rodzicami, obserwowanie zachowań ucznia i jego relacji z innymi, analizowanie zauważonych postępów w rozwoju dziecka związanych z edukacją i rozwojem społecznym, analizowanie dokumentów (orzeczenia, opinii, dokumentacji medycznej udostępnionej przez rodzica itp.), analizowanie wytworów dziecka, wyników badań prowadzonych przez specjalistów i do pogłębionej diagnozy,
5) określenie indywidualnych potrzeb ucznia samodzielnie lub we współpracy z grupą
nauczycieli prowadzących zajęcia w klasie,
6) wszczyna postępowanie w przypadku stwierdzenia, że uczeń wymaga pomocy
psychologiczno-pedagogicznej,
7) składanie pisemnego wniosku do dyrektora szkoły o uruchomienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi po wcześniejszym okazaniu dotychczasowych działań w stosunku do ucznia,
8) poinformowanie pisemnie rodziców o zalecanych formach pomocy dziecku. Pismo
wychodzące do rodziców przygotowuje wychowawca, a podpisuje dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.
9) monitorowanie organizacji pomocy i obecności ucznia na zajęciach,
10) informowanie rodziców i innych nauczycieli o efektywności pomocy psychologiczno-
pedagogicznej i postępach ucznia,
11) angażowanie rodziców w działania pomocowe swojemu dziecku,
12) prowadzenie dokumentacji rejestrującej podejmowane działania w zakresie organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom swojej klasy (w teczce wychowawcy
klasy),
13) stałe kontaktowanie się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w klasie w celu
ewentualnego wprowadzenia zmian w oddziaływaniach pedagogicznych
i psychologicznych,
14) prowadzenie działań służących wszechstronnemu rozwojowi ucznia w sferze fizycznej,
społecznej, duchowej, psychicznej,
15) udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów
ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych.
2. Wychowawca realizuje zadania poprzez:
1) bliższe poznanie uczniów, ich zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych
i bytowych, ich potrzeb i oczekiwań,
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
3) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych,
4) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich
uczestnictwo w życiu szkoły oraz uzdolnień,
5) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów
w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
6) wnioskowanie o objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, po
wcześniejszym wskazaniu (w teczce wychowawcy klasy) dotychczasowych działań
w stosunku do ucznia,
7) współpracę z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w zakresie oceny
funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie
uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu
poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań,
8) koordynowanie zespołem podczas spotkań zespołu nauczycieli uczących i specjalistów
w celu opracowywanie PIET i wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
9) tworzenie środowiska zapewniającego wychowankom prawidłowy rozwój fizyczny
i psychiczny, opiekę wychowawczą oraz atmosferę bezpieczeństwa i zaufania,
10) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym zwłaszcza klas pierwszych oraz pomoc w
rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami,
11) pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle konfliktów rodzinnych, niepowodzeń
szkolnych spowodowanych trudnościami w nauce,
12) utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonej mu
klasie w celu ustalenia zróżnicowanych wymagań wobec uczniów i sposobu udzielania im
pomocy w nauce,
13) rozwijanie pozytywnej motywacji uczenia się, wdrażanie efektywnych technik uczenia się,
przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy,
14) wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania trudności,
odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do prawidłowego i efektywnego
organizowania sobie pracy,
15) systematyczne interesowanie się postępami (wynikami) uczniów w nauce: zwracanie
szczególnej uwagi zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i na tych, którzy mają
trudności i niepowodzenia w nauce, analizowanie wspólnie z wychowankami, samorządem
klasowym, nauczycielami i rodzicami przyczyn niepowodzeń uczniów w nauce, pobudzanie
dobrze i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników w nauce, czuwanie nad
regularnym uczęszczaniem uczniów na zajęcia lekcyjne, badanie przyczyn opuszczania
przez wychowanków zajęć szkolnych, udzielanie wskazówek i pomocy tym, którzy opuścili
znaczną ilość zajęć szkolnych i mają trudności w uzupełnieniu materiału,
16) tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych opartych na życzliwości i zaufaniu, m.in.
poprzez organizację np.: wycieczek, wyjść,
17) tworzenie warunków umożliwiających uczniom odkrywanie i rozwijanie pozytywnych stron
ich osobowości: stwarzanie uczniom warunków do wykazania się nie tylko zdolnościami
poznawczymi, ale także - poprzez powierzenie zadań na rzecz spraw i osób drugich -
zdolnościami organizacyjnymi, opiekuńczymi, artystycznymi,
18) współpracę z pielęgniarką szkolną, rodzicami, opiekunami uczniów w sprawach ich zdrowia,
organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom,
19) udzielanie pomocy, porad, konsultacji i wskazówek uczniom, rodzicom znajdującym się w
trudnych sytuacjach życiowych.
3. Do obowiązków każdego nauczyciela w zakresie wspierania uczniów i świadczenia
pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom należy:
1) prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień uczniów;
2) zgłaszanie zauważonych specjalnych potrzeb uczniów wychowawcy klasy;
3) świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniem;
4) dostosowanie wymagań edukacyjnych uczniom do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
a) posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego
orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-
terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
oraz niedostosowanej społecznie,
b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego
orzeczenia,
c) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - na podstawie tej opinii,
d) nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który objęty jest pomocą psychologiczno-
pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego
przez nauczycieli,
5) indywidualizowanie pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach
edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia,
6) dostosowywać metody pracy do sposobów uczenia się ucznia,
7) udział w zebraniach organizowanych przez wychowawcę klasy,
8) komunikowanie rodzicom postępów ucznia oraz efektywności świadczonej pomocy,
9) współdziałanie z innymi nauczycielami uczącymi w klasie w celu zintegrowania i
ujednolicenia oddziaływań na ucznia oraz wymiany doświadczeń i komunikowania
postępów ucznia,
10) prowadzenie działań służących wszechstronnemu rozwojowi ucznia w sferze fizycznej,
społecznej, duchowej i psychicznej,
11) udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów
ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych.
4. Zadania i obowiązki pedagoga :
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w celu określania mocnych
stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub
trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów
wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia
w życiu szkoły,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych
potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania
oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
6) prowadzenie pomocy indywidualnej i grupowej,
7) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej,
8) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych,
9) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji
i uzdolnień uczniów,
10) rozpoznawanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
11) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu
wychowawczo-profilaktycznego w stosunku do uczniów z udziałem rodziców
i wychowawców,
12) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w
trudnej sytuacji życiowej,
13) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad, konsultacji w
zakresie wychowania,
14) uczestnictwo w pracach zespołów do opracowania indywidualnych programów edukacyjno –
terapeutycznych,
15) prowadzenie dokumentacji pracy,
16) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i
zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
17) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych
dla danego poziomu kształcenia,
18) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie
doradztwa edukacyjno-zawodowego,
19) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej,
20) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji uczniom i rodzicom.
5. Zadania i obowiązki logopedy:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia
stanu mowy uczniów,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych indywidualnych lub w grupach,
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów w celu określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i
uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w
funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia
i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) podejmowanie działań profilaktycznych, logopedycznych zapobiegających powstawaniu
zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami ucznia,
5) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami ucznia wymagającego intensywnych ćwiczeń –
udzielanie instruktażu dla rodziców,
6) udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń
logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny
u dzieci wymagających pomocy logopedycznej,
7) prowadzenie terapii logopedycznej poprzez prowadzenie raz w miesiącu ćwiczeń
logopedycznych we wszystkich grupach zerowych,
8) prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wg potrzeb;
9) udział w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z orzeczeniami,
10) stała współpraca z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-
-kompensacyjne,
11) organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju
mowy,
12) organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym,
13) prowadzenie dokumentacji pracy.
6. Zadania i obowiązki doradcy zawodowego:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i
zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych
dla danego poziomu kształcenia,
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem
rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej,
7. Zadania i obowiązki terapeuty pedagogicznego:
1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub
specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania
efektów oddziaływań terapeutycznych,
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły,
3) prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze
terapeutycznym,
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym
uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów w celu określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i
uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo
w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
8. Działania wszystkich pracowników szkoły na rzecz wspierania rozwoju uczniów są
zintegrowane.
ROZDZIAŁ V
Zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
1. W skład zespołu wchodzą wychowawca klasy, nauczyciele, specjaliści.
2. Koordynatorem zespołu jest wychowawca klasy, do której uczeń jest przypisany. Na spotkania
zespołu zaprasza się rodziców ucznia w formie pisemnej.
3. Zadanie zespołu jest zaplanowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej uczniom posiadającym orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej
o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Zespół opracowuje IPET do 30 dni od wpływu orzeczenia do szkoły.
5. Na podstawie informacji zawartej w orzeczeniu oraz innych źródeł informacji ( wywiad z
rodzicami, obserwacja pedagogiczna ucznia, udostępnione przez rodziców wyniki badań
lekarskich i zaświadczeń) zespół opracowuje wielospecjalistyczną ocenę poziomu
funkcjonowania ucznia oraz Indywidualny Program edukacyjno-terapeutyczny.
6. Opracowany IPET znajduje się w dokumentacji pedagoga szkolnego.
7. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym
roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
8. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane niezwłocznie
zawiadamia się rodzica w formie pisemnej.
9. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.
10. Spotkania zespołu zwołuje przewodniczący zespołu.
11. Rodzice lub opiekunowie prawni mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.
12. Nauczyciele i specjaliści pracujących z uczniem są zobowiązani do stosowania ustaleń i
zaleceń zespołu w pracy z uczniem oraz do nieujawniania danych wrażliwych.
ROZDZIAŁ VI
Dokumentowanie organizacji i działań w zakresie pomocy psychologiczno –pedagogicznej
1. W Szkole Podstawowej im.28 Pułku Strzelców Kaniowskich w Besiekierzu Rudnym w celu dokumentowania organizacji i działań wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych prowadzi się niżej wymienioną dokumentację:
1) dzienniki zajęć pozalekcyjnych;
2) dzienniki zajęć specjalistycznych
3) dziennik logopedy;
4) dziennik pedagoga;
5) teczkę wychowawcy klasy
7) dodatkową dokumentację stanowią IPET-y.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
1. Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do wspierania rozwoju każdego ucznia naszej szkoły, do
zespołowego współdziałania na rzecz ucznia i wzajemnej pomocy w realizacji zadań
związanych z organizacją i świadczeniem wspierania psychologicznego i pedagogicznego.
2. Nauczyciele udzielający pomocy psychologiczno pedagogicznej są zobowiązani do włączania
rodziców w proces wspierania ucznia, a tym samym budowania relacji Rodzic – Uczeń –
Nauczyciel.
3. Wsparcie merytoryczne nauczycielom w realizacji zadań z zakresu świadczenia pomocy
Psychologiczno-pedagogicznej udzielają: dyrektor szkoły, specjaliści zatrudnieni
w placówce oraz pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zgierzu.
4. System wspierania uczniów obowiązuje od dnia 1 września 2017 roku.
Przedstawiony i zaopiniowany na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.